(Point) Break - Reisverslag uit El Sunzal, El Salvador van jeroen berkhout - WaarBenJij.nu (Point) Break - Reisverslag uit El Sunzal, El Salvador van jeroen berkhout - WaarBenJij.nu

(Point) Break

Blijf op de hoogte en volg jeroen

09 Juli 2014 | El Salvador, El Sunzal

Beste El Salvador. Graag wil ik ik je mijn excuses aanbieden. De afgelopen drie weken hebben we zeer eentonig besteed: eigenlijk hebben we niets anders gedaan dan dagelijks surfen. De moeite om iets te leren over je geschiedenis of over de cultuur van je bewoners hebben we niet genomen. Bijna niets weten over we over de burgeroorlog die overal zijn sporen heeft achtergelaten.
Na drie weken op dezelfde plaats te hebben gezeten zijn we alweer vertrokken naar het volgende land. En niet eens vanwege de gewelddadige reputatie die je schijnt te hebben.

Ondanks dit hebben we toch erg van je genoten, met name van je golven in El Tunco, de spot waar golven heel geleidelijk van links naar rechts breken en waar je tot op de meter kan voorspellen waar ze precies gaan breken. Daardoor is het ook voor relatieve beginners als Laura en mijzelf mogelijk om golven van ruim twee meter hoog te pakken. Je laten meenemen naar de kust en dan weer terug peddelen. Je zou misschien denken dat dit op den duur gaat vervelen, maar dan vergis je je. Als ik dan toch iets nadeligs moet bedenken over dit surfparadijs is het misschien dat het reeds te veel bekendheid heeft gekregen. Dat merk je ten eerste aan de hoeveelheid mensen in het water, maar ook het leven van de lokale mensen is drastisch veranderd. Waar vroeger de kost werd verdiend met visserij draait nu vrijwel alles om toerisme. Oh, en minpuntje #2: de stenen. Daar moet je met je boardje niet terecht komen komen (ik spreek uit ervaring). Maar goed, El Salvador, onwijs bedankt voor alles. We zullen je buurman Nicaragua met meer respect behandelen.

Groet,

Jeroen

• 10 Juli 2014 - 13:40

Ruud:

wij hebben hier de politiek ook even gelaten voor wat die was met golven van enthousiasme en zelfs met een harde landing tegen wel 11 harde stenen. Gelukkig doet het weer vandaag zijn werk om over het een en ander heen te komen. En volgende week is er al weer een feestelijke dag in het vooruitzicht, hou jullie taai, mi abrazo de siempre para ambos,

• 10 Juli 2014 - 16:44

Gerda :

O jongens, wat zijn jullie toch heerlijk sportief. En de foto's zijn spectaculair! Ik denk dat El Salvador wel begrip heeft voor jullie keuzes en dat ze blij is dat jullie van haar zilte kusten genoten hebben. De geschiedenis kun je later ook hier in de regen lezen;) Heb het goed samen en geniet van de volgende etappe! Veel liefs, Mamma

• 13 Juli 2014 - 09:37

Rietha:

Wat een mooie foto's. Ben benieuwd naar jullie farmstay. Ook dat zal wel weer heel bijzonder zijn. Enjoy, Rietha.