Terugblik - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jeroen berkhout - WaarBenJij.nu Terugblik - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jeroen berkhout - WaarBenJij.nu

Terugblik

Door: Jeroen Berkhout

Blijf op de hoogte en volg jeroen

26 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam


Beetje oubollige titel, ik weet ‘t.. Toch kan ik er geen bedenken die de inhoud van dit stukje beter samenvat.
Acht maanden en één week zijn voorbijgegaan en ik heb bepaald niet stilgezeten. In tegenstelling, ik heb een ruime 50.000km afgelegd (30.000km in Zuid-Amerika en 21.000km de reis van en naar Nederland, zie http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=462831). In al die tijd heb ik slechts vier landen bezocht: Peru (3x), Bolivia (4x), Argentinie (4X) en Chili (4x). In Brazilie was ik slechts één dag dus die wordt niet meegeteld. Tijdens mijn reis ben ik heel wat mensen tegengekomen die in drie maanden veel meer landen hadden gezien. Mooi voor het ‘bezochte landen lijstje’, maar toch ben ik blij dat ik het rustig aan gedaan heb. Ik heb het gevoel dat ik de landien díe ik bezocht heb goed heb leren kennen (op Chili na). Dat ik Spaans sprak heeft daar zeker bij geholpen.

Wat heb ik geleerd tijdens deze reis?
Zoals Paolo Coelho beschrijft in ‘The Alchemist’ moet je soms eerst de halve wereld over reizen om te beseffen dat je ‘schat’ gewoon thuis ligt. Door steden als Lima, Arica en Calama te zien heb ik (nog meer) beseft hoe fijn het is om in Amsterdam te wonen. Een veilige stad met parken, grachten en cultuur waar alles op de fiets te bereiken is. Echt, vooral dat fietsen heb ik gemist..
Door te praten met reizigers uit bijvoorbeeld de VS heb ik (nog meer) beseft hoe erg de overheid ons steunt. Zonder studentenlening en studiefincanciering had ik deze reis waarschijnlijk nooit kunnen maken. Het klinkt allemaal een beetje corny, maar we hebben het toch best goed in ons kleine landje.

Mensen vragen me wel eens of ik mezelf ben tegengekomen op deze reis of dat ik ‘de ware ik’ heb gevonden. Moeilijke vraag.. Ik ben geen dingen tegengekomen die ik nog niet wist van mezelf. Wel heb ik een aantal dingen beter beseft die ik ergens al een beetje wist.
- Zo ben ik tijdens deze reis gesterkt in het idee dat ik een doorzetter ben, zowel mentaal als fysiek. De beklimming van Huayna Potosi op 6000 m hoogte en tocht door de jungle in Bolivia zijn daar goede voorbeelden van.
- Tevens heb ik geleerd dat ik me goed kan aanpassen aan vreemde situaties en altijd de mensen vind die me verder kunnen helpen.
- De stage in Peru heeft me een idee gegeven hoe het is om te werken in een ontwikkelingsland, iets wat ik later misschien voor een bepaalde periode wil doen.
- Een goede muziekvoorstelling kan me onwijs blij maken!
- Als je een Boliviaan hoe lang het duurt om ergens te komen, vermenigvul dan zijn antwoord met een factor drie en je hebt de werkelijke tijd.
- Als een Boliviaan je ergens voor waarschuwt, neem dit serieus!

Mijn favoriete landen:
1. Bolivia om de prachtige natuur en om de mogelijkheden. Werkelijk alles is mogelijk, maar niks is zeker.. Boliviaanse mensen zijn arm doch eerlijk en ik heb met nergens in Bolivia onveilig gevoeld.
2. Argentinie om de cultuur en de vriendelijkheid van de mensen. De gemiddelde Argentijn geeft twee keer zoveel uit als hij verdient, vindt goed eten en drinken belangrijk, heeft een passie voor muziek en zal nooit te beroerd zijn je een handje te helpen of een praatje met je te maken.

Nu roept de plicht (of eigenlijk het voorrecht) weer en ben ik 2 jaar in Nederland om mijn opleiding af te maken. Maar ik gok dat dit zeker niet mijn laatste keer in Zuid-Amerika was…


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2012

Terugblik

01 Augustus 2010

Future sailors

03 Juli 2010

Nog één week spanning en nog één maand reizen.

17 Juni 2010

Back on the road

29 Mei 2010

Into the wild
jeroen
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 96125

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 21 Februari 2017

Azie

07 Juni 2014 - 10 Augustus 2014

Midden-Amerika

27 September 2012 - 18 Januari 2013

Tanzania

25 Juli 2012 - 17 September 2012

Zuid-Amerika: part II

26 November 2009 - 02 Augustus 2010

Zuid-Amerika

10 Juli 2008 - 01 September 2008

India

05 December 2004 - 15 Augustus 2005

Australie

Landen bezocht: