Zwaar leven.. - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van jeroen berkhout - WaarBenJij.nu Zwaar leven.. - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van jeroen berkhout - WaarBenJij.nu

Zwaar leven..

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg jeroen

20 December 2009 | Peru, Huanchaco

Ben eindelijk begonnen met werken! Nu een week erop zitten in een kleine medische post hier in Huanchaco (qua grootte iets tussen een gemiddelde Nederlandse praktijk en een klein ziekenhuisje). Tot nu toe meegelopen met dr. Revoredo. Doe mn uiterste best om het een beetje te verstaan, maar dat is nog best moelijk. Patienten gaan niet langzamer praten omdat er toevallig een ´gringo´ student bij zit. Na een verhaal van 10 minuten geeft de doktor me een paar steekwoorden (pijn, buik, koorts) en met die infomatie moet ik dan lichamelijk onderzoek doen. De zorg is hier wel beter dan ik gedacht had. En goedkoop! Voor 5 soles (€1,20) heb je al een afspraak bij de dokter. Het is wel triest om te zien dat mensen waarbij een ernstige aandoening is gediagnostiseerd vervolgens vaak de behandeling niet kunnen betalen.
Ik werk ma t/m vrij van 8.00u tot 14.00u en daarna lig ik tot half zes in het water. Surfen gaat gelukkig al een stuk beter. De golven zijn hier schrikwekkend groot (met een beetje pech word je er door een overmeesterd en zit je 20 seconden onder water zonder enig besef wat boven en onder is). Maar juist omdat de golven een beetje ´eng´ zijn, is het een SUPERVET gevoel als je dan er eindelijk bovenop staat!
Doet Jeroen dan niets anders dan surfen? Jawel hoor, vorig weekend naar ruines geweest ooit gebouwd door een pre-Inca beschaving genaamd ´Moche´. Somige delen van de ruines zijn erg goed gepreserveerd en de gids wist er sappige verhalen bij te vertellen:
Een keer in de zoveel jaar komt ´El nino´ (stroom van warm zee-water) hier langs en aardbevingen zijn ook niet zeldzaam in Peru. Het is misschien overbodig om te zeggen dat de gevolgen desatreus zijn. In de tijd van de Moche (0-750 na Chr.) was dit niet anders en de mensen dachten dat dit natuurgeweld te wijten was aan een slecht gehumeurde god (Ai Apaec). In een poging om Ai Apaec gunstig te stemmen werd er na elke natuurramp een toernooi georganiseerd waarin ´vrijwillge´ krijgers elkaar bevochten. De verliezer werd bij de priesteres uitgenodigd, gedrogeerd met cactus extract en vervolgens onthoofd. Het bloed werd opgevangen in een kelk die de koning vervolgens voor het hele volk bij wijze van offer over grond schonk. Die krijgers, dat waren nog eens vrijwilligers..
Andere nieuwtjes:
- Ik heb een Peruaanse (Jubliana, zie foto´s) leren kennen, die me een beetje Spaans leert en me leuke plekjes laat zien in een nabij gelegen stad, maar die wel verwacht dat ik alles voor haar betaal..
- Ik ben voor 3 soles (80 cent) naar de kapper geweest!
- Het is hier met gemiddeld 25 graden beter uit te houden dan in Nederland.
- Volgend weekend ga ik naar Puerto Chicama om de langste golven ter wereld te bekijken en hopelijk ook te berijden.

Pluspuntje: Na een lange zoektocht een perculator weten te bemachtigen: elke ochtend top-kwaliteit koffie!
Minpuntje: Rijbewijs halen in Peru is onmogelijk als toerist..

X

Jeroen

p.s.

Fotos staan nog steeds op http://picasaweb.google.com/berkhoutje

  • 20 December 2009 - 21:56

    Selma:

    Jeuh ik ben de eerste die wat schrijf,

    WTF!! Lopen die golven daar elke dag ofzo! Doe ff normaal. Ik ben echt heeeel erg jaloers en opeens helemaal niet meer zo blij met het dikke pak sneeuw hier.
    IK WIL SURFEN!
    Hoe lang blijf je daar nog Na IJsland ga ik zeker naar peru!

    Tot dan:-)

    Have fun daar.

    x

  • 20 December 2009 - 22:17

    Susanne (Calella ;)):

    Jeroen!

    Wat een vette verhalen heb je al zeg!! Lijkt me vrij eng, surfen in zo'n wilde zee. En dan patienten onderzoeken terwijl je nog veel niet verstaat. Klinkt als een groot avontuur.
    Voor ons hier nogal onrealistisch aangezien we hier flink in de sneeuw zitten (het is echt koud!!) en ik net een taart heb gebakken voor een kerstdiner dat ik morgen heb (om even een impressie te geven).
    Heel veel plezier nog en een fijne kerst haha.

    xxx Suus

  • 21 December 2009 - 07:59

    Irlen:

    J,

    ziet er vet uit man, en mooi dat je ook begonnen bent in het ziekenhuis! Hier ligt het land plat door de sneeuw, en zit ik nog steeds aan mn scriptie te werken. Ook een dikke oud & nieuw party in huanchaco?

  • 21 December 2009 - 08:00

    Ruud:

    Hombre, gracias por las noticias. Me parecen gordas! La vida por aquí bien como ya sabes. He venida a Amsterdam a las 7 porque quisiera estar aquí antes de que comienze el rollo del tráfico. Por la nieve, entiendes. Voy a almorzar con Erik y voy a mostrarlo otro lugar que quisiera alguilar. Está enfrente del barco de Vincent, a 5 minutos del "Opslag".(en bici). Bueno hombre, cuídate y a estudiar castellano. Mi abrazo de siempre, te echo de menos.

  • 21 December 2009 - 09:08

    Lisanne:

    Jaja, klinkt weer helemaal heerlijk! Ondanks dat je nu misschien niet zo veel verstaat, ga je dat juist snel wel doen, want je moet wel.. Maar lijkt me wel een heel interessante en leerzame ervaring voor je studie zeg! En lekker surfen, niet dat ik er een reet van kan, maar klinkt altijd wel erg tropisch, vakantie, paradijselijk-achtig. En over die Peruaanse, kijk je wel uit, want voor je het weet heeft ze je onder de duim en zit je écht alles te betalen... :D
    Nou zoals je al weet: hier sneeuwt het als gekken, verkeer plat, chaos! Maar daar merk jij niks van!
    Veel plezier, geniet en word bruin;) x

  • 21 December 2009 - 09:57

    Jorien:

    Klinkt inderdaad als een heel zwaar leven :).

    Geniet!!!!!

    xx

  • 21 December 2009 - 11:42

    Marten:

    Hey man,

    Heb de link ontvangen. Klinkt helemaal niet verkeerd daar!! Hier is het ook wel mooi, misschien eindelijk weer eens een witte kerst. Geniet ervan!!! Grtz Marten

  • 21 December 2009 - 14:50

    Micha:

    Wat een prachtige verhalen jongen, je geniet er duidelijk van. Hier barsten we van de koude, de sneeuw en andere Europese ellende.

    Ciao

  • 22 December 2009 - 21:08

    Steven:

    Wahaha
    heeft ie alles wat zn hartje begeert, gaat ie nog op zoek naar een perculator!
    Nee je hebt gelijk. Goede koffie is belangijk.
    You iz da shit

    Steven

  • 24 December 2009 - 21:28

    Han:

    Hoi Jeroen,

    Namens de gehele familie: prettige feestdagen in Peru!
    Je hebt een mooie combinatie van vakantie vieren gekozen: nuttig werk, veel taal en cultuur, surfen.
    Het allerbeste,

    Han

  • 27 December 2009 - 14:33

    Angela:

    Hey Jeroen,

    Even een kort berichtje van mij, erg leuk dat je mij ook aan de gezamelijke mail hebt toegevoegd!
    Ik lees aandachtig, dus blijf vooral schrijven! Erg leuk!

    Hopelijk heb je een fijne kerst gehad! Ik wens je alvast een onvergetelijke jaarwisseling in Peru!

    X Angela
    (van laura ;) )

    PS. Scriptieprijs uiteindelijk gewonnen. ;) haha

  • 14 Januari 2010 - 21:14

    Akke- Jan:

    Mooie foto's Jeroen. Groetjes van mij en je moeder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Huanchaco

Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2012

Terugblik

01 Augustus 2010

Future sailors

03 Juli 2010

Nog één week spanning en nog één maand reizen.

17 Juni 2010

Back on the road

29 Mei 2010

Into the wild
jeroen
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 96122

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 21 Februari 2017

Azie

07 Juni 2014 - 10 Augustus 2014

Midden-Amerika

27 September 2012 - 18 Januari 2013

Tanzania

25 Juli 2012 - 17 September 2012

Zuid-Amerika: part II

26 November 2009 - 02 Augustus 2010

Zuid-Amerika

10 Juli 2008 - 01 September 2008

India

05 December 2004 - 15 Augustus 2005

Australie

Landen bezocht: